16 Aralık 2025 Salı

 

Sızma zeytinyağcıların altın yılı


Yılın en fazla uluslararası ödül kazanan üreticilerini listeleyen 2025 Dünya Sızma Zeytinyağı Sıralaması'nda (EVOOWR) birinciliğe Türkiye'den bir firma yerleşti. Ayvalıklı üretici geçen yıl da aynı başarıyı elde etmişti. 216 ödüllü Novavera'nın aralık ayının ilk günlerinde Ankara'da düzenlediği iddialı bir basın toplantısıyla başarısını duyurması, haber ajanslarının, gazetelerin, elektronik medyanın sayfalarında konuya yer ayırması kamuoyunda dikkatleri sektör üzerine çekerken 2025'in sadece bir firmanın değil, sızma zeytinyağı üreticilerimizin uluslararası platformlardaki toplam başarısı açısından da özel bir yıl olduğunu ortaya çıkardı.

2025'teki önemli uluslararası yarışmaların toplam sonuçlarına göre EVOOWR'nin hazırladığı yılın “En İyi Sızma Zeytinyağları” listesinde Türkiye'den 41 firmanın ürünleri yer aldı. “Sızma Zeytinyağlarıyla En Çok Ödül Alan Ülkeler” listesinde Türkiye dördüncü sıraya yerleşti.

Ülkelerin yıllara göre başarılarını inceleyen Global Sızma Zeytinyağı Sıralaması adlı bir başka kuruluşun yayımladığı veriler ise Türkiyeli üreticilerin uluslararası yarışmalardaki toplam başarı oranının 2020 – 2023 arasında yüzde 29'dan yüzde 74'e yükseldiğini ortaya koyuyor(globalevoorankings.com).

New York listesinin gözdeleri

Farklı kuruluşlar her yıl dünyadaki sızma zeytinyağı yarışmalarının sonuçlarını takip edip ürün ve firma bazında dünya sıralaması hazırlıyor, yayımlıyor. Listeler takip edilen yarışmaların sayısına, niteliğine ve buna bağlı olarak liste hazırlayan kuruluşun yarışmalara verdiği değerlendirme notuna göre birbirinden farklılık gösterebiliyor. Katı kurallarla yürütülen kısıtlı sayıdaki yarışmaya odaklanan listelerde ürün ve firma sayısı çok düşük kalırken, sonuçlarda birkaç ülkenin ezici ağırlığı öne çıkıyor.

Örneğin Dünyanın En İyi Zeytinyağları Örgütü'nün (WBOO) bu isimle yayımladığı liste Dünya Zeytin Konseyi Mario Solinas Kalite Ödülü ve bu organizasyonun standartlarını izleyen diğer yedi uluslararası yarışmanın işlenmiş (1) sonuçlarıyla oluşturuluyor. Sızma, organik sızma ve bunların üreticileriyle ilgili dört liste açıklanıyor. 2025'te tüm WBOO listelerinin ilk üç sırası İspanya'dan. Endülüslü Almazaras de la Subbetica S.L. sızma, organik sızma türündeki ürün kategorilerinin, organik sızma üreticisi kategorilerinin birincisi. Listelerde Türkiye'den ürün ya da üretici yer almıyor (www.wboo.org).

WBOO'nun katı kriterlerine karşın internet aramalarında ön sırada çıkan, saygın gazetelerin haberlerinde yer alan Dünya Zeytinyağı Sıralaması (World Olive Oil Ranking) sadece New York Uluslararası Zeytinyağı Yarışması'nın (NYIOOC) sonuçlarına göre belirleniyor. Sızma zeytinyağlarının değerlendirildiği web sayfası ABD'den 16 yıldır çevrimiçi yayın yapan Olive Oil Times gazetesince hazırlanıyor. Gazeteyi yayımlayan, editörlüğünü üstlenen, 12 yıldır yarışmayı yürüten, listeyi hazırlayan Rhode Island'dan Curtis Cord adlı girişimci. Firma zeytinyağı konusunda ABD'nin üç kentinde eğitim programları da yürütüyor.

WOOR'un güncel 2025 listesinde dünyadan 297 üretici kuruluş, 238 sızma zeytinyağı sıralanıyor. Her iki listenin birincisi İspanya'dan: Ürün kategorisinde Rafael Alonso Aguilera'nın organik kupajı Oro Del Desierto, firmalarda ise Aceites Oro Bailen Galgon 99. Başarılı üretici kuruluşlar arasında Türkiye'den 10 firma bulunuyor. Bunlardan Güven Asa 39'uncu, Hermus Olive Oil 55'inci, Turgut Anadolu Yatırım LTD 60'ıncı, Bata Tarım ve Gıda Ürünleri 64'üncü, Gökduman Tarım 66'ncı, Nova Vera 67'nci, Palamides 74'üncü, Bozelli ve Eminems 77'nci, Göldere Gıda 81'inci sırada. En iyi sızma zeytinyağlar listesine alınan tek ürün Turgut Anadolu Yatırım LTD'nin 44'üncü sıradaki Tuay-Zeytinin Efendisi markalı yağı.

Gömeçli Güven Asa, 2021'den itibaren her yıl düzenli yarışmaya katılıyor. Bugüne kadar New York'ta toplam dokuz altın, altı gümüş madalya almış. Manisa Köprübaşı'nda Arbequina türü zeytin yetiştiren Hermus ise 2017'den 2024'e yarışmalara katılmış. 13 altın, dört gümüş madalyayla listedeki yerini koruyor. Muğla'da memecik zeytinlerinden yağ üreten Turgut Anadolu Yatırım LTD, 2015'ten itibaren dokuz yıl yarışmalara katılmış. Altı altın, dört gümüş madalya kazanmış. Listenin tek Ayvalıklı üreticisi Novavera 2018-2023 arasında 13 altın dört gümüş madalya kazanmış. İki yıldır yarışmaya katılmadığı için 2025 listesinde aşağı sıralara kaydığı belirtiliyor (oliveoilranking.org).

IOC'ta iki Türk finalisti

İnternet aramalarında en üst sırada çıkan bir diğer liste EVOOWR (Sızma Zeytinyağı Dünya Sıralaması). Liste, kar gütmeyen sivil toplum örgütü WAWWJ'nin (Dünya Şarap, Likör vb. Gazetecileri, Yazarları Birliği) kriterleri doğrultusunda hazırlanıp çevrimiçi yayımlanıyor. 1996'da kurulduğu belirtilen WAWWJ, iddiaya göre 80 ülkeden 13 bin 500 şarap uzmanı gazeteci, blogger ve jüri üyesini bir araya getiriyor. Aynı ekip şarap konusunda da dünya sıralaması listesi yayımlıyor(2).

Dünyanın önde gelen bazı sızma zeytinyağı yarışmaları
Birliğin sızma zeytinyağıyla ilgili web sayfasında 2025'te tüm dünyada 47 ulusal - uluslararası yarışma düzenlendiği, toplam 23 bin 758 ürünün değerlendirilmeye alındığı belirtilmiş. EVOOWR sadece 27 yarışmayı kaynak kabul ediyor. Bu organizasyonlara verdiği puanlar doğrultusunda sonuçları inceleyip kendi listesini hazırlıyor. Başarılı ürünlere, firmalara kendi sertifikasını veriyor. 2025'te ödüllü 6 bin 939 ürün derecelendirilerek organizasyonun listeleri hazırlanmış. Web sayfasındaki “Dünyanın En Önemli Yarışmaları” bölümünde 16 ülkeden organizasyonlar sıralanırken liderlik Dünya Zeytin Konseyi'nin (IOC) 2000 yılında başlattığı yarışmaya verilmiş: Mario Solinas Kalite Ödülleri. Listede NYIOOC yer almıyor...

Sektördeki saygınlığı tartışmasız kabul edilen Madrid merkezli Dünya Zeytin Konseyi'nin yılda iki kez “Kuzey Yarımküre” ve “Güney Yarımküre” başlığı altında altı kategoride düzenlediği yarışmanın güncel resmi açıklamalarına baktığımızda şu verileri görüyoruz: Bu yıl Kuzey Yarımküre'den 130 zeytinyağı değerlendirildi. İspanya üreticileri 70 yağ örneğiyle jürinin önüne çıkarken Türkiye'yi sadece bir zeytinyağı temsil etti. İspanya, Tunus çok sayıda ödül kazanırken listede Çin'in de yer alması dikkat çekti. IOC'un yayımladığı son 10 yılın sonuçlarına göre, henüz Türk firmaları bu ödülü kazamadı. Aydınlı Meray Zeytincilik firması 2021 ve 2022'de “olgun zeytin” kategorisinde ikinci finalist, Novavera ise 2022'de “orta yeşil” kategorisinde birinci finalist olarak kayıtlara geçti (www.internationaloliveoil.org).

 



Sevindirici haberler EVOOWR'de

EVOOWR sayfasında “Üst Sıralama” ve “Aromalandırılmış Ürünler Sıralaması” kategorilerinde üçer liste yer alıyor. İlk kategorideki “2025'in Top 10 Sızma Zeytinyağı” listesinde ilk yedi sıra İspanya'dan. Birinci, bu yıl 41 uluslararası yarışmada derece almaya hak kazanan Almazaras de La Subbetica S.L. firmasının Rincon de La Subbetica DOP Priego de Cordoba etiketli ürünü. Tüm listede toplam 413 ürün yer alıyor. 2025'te dünyanın en çok ödüllendirilen sızma zeytinyağlarından 87'si Türkiye'den. Puan sıralamasına göre en üstteki Türk sızma zeytinyağı 24 uluslararası dereceyle 11'inci sıraya yerleşen Novavera Ayvalık. Aynı

üreticinin etiketiyle 19'ar ödül kazanan Memecik 19'uncu ve Erken Hasat Organik Trilye 20'nci, 18 ödül kazanan Erken Hasat Yamalak Sarısı 21'inci sırada. Sonrasında farklı sıralarda Novavera'dan 22 ürün daha listeleniyor. Türkiye'den ürünleri listeye girmeyi başaran diğer 40 firmanın üst sıralardaki yağlarına bakıldığında, 14 uluslararası başarı getiren Premium Trilye (Gaia Oliva) 30'uncu, 12 uluslararası başarı getiren Arbequina (Ninurta Ltd.) 46'ncı sıraya yerleştirilmiş(3).

Yağların ardından bu yıl dünyanın en çok uluslararası ödül alan üreticilerini yarışmaların niteliği bazında puanlayan EVOOWR, sonuçları “2025'in Top 10 Üreticisi” başlığı altında listeliyor. Sıralamada Novavera firması 216 ödül karşılığında aldığı 10 bin 471 puanla birinci. Madalyalardan 160'ı altın, 36'sı gümüş, 3'ü bronz. 11 yarışmada sınıfının en iyisi seçilirken beş kategoride de Türkiye'nin en iyisi olarak değerlendirilmiş. Gaia Oliva Ltd ise 87 ödül ve 4 bin 771 puanla beşinci, 82 ödül ve 4 bin 81 puanla Ninurta Ltd altıncı. Listede 13 Türk firması daha yer alıyor(4).

Ödüller ve bedelleri

Tüm uluslararası sızma zeytinyağı yarışmaları katılımcılardan her ürün için kayıt ya da değerlendirme adı altında ücret talep ediyor. Ücret yükseldikçe dağıtılan ödül sayısı ve yarışmadan memnun ayrılan üreticiler artıyor. Devletlerarası kuruluş niteliğindeki Uluslararası Zeytin Konseyi, Mario Solinas Kalite Ödülü'nün 2015 yönetmeliğine “Giriş ücreti organizasyona gelir sağlamak amacını taşımaz” kuralını koyup her yıl 100 Euro'nun altında bir ücret talep etmeyi ilkeye dönüştürmüşken özel firmalar ya da sivil toplum örgütü görünümlü şirketler tarafından düzenlenen organizasyonlarda fiyat 500 dolara kadar yükseliyor. Çoğu yarışma erken başvuru indirimi uyguluyor.

Mario Solinas Kalite Ödülü'nün diğer önemli özellikleri sadece zeytinciliğe odaklanan firmaların şartnamede belirtilen minimum ve maksimum miktarlarda üretilmiş zeytinyağlarıyla yaptığı başvurularının kabul edilmesi, tek kategoride ve tek ürünle yarışılması ve kazanılan ödülün organizasyonun belirlediği kurallar çerçevesinde tanıtım malzemesine dönüştürülebilmesi. Diğer organizasyonlarda dağıtılan ödül sayısı 700'e ulaşırken IOC'un yarışmasında altı kategoride toplam 15 ödül veriliyor.

Pek çok uluslararası yarışmaya ücreti ödenen sınırsız sayıda ürün, katılımcının arzu ettiği kategorilerde yarışmak üzere kabul ediliyor. Ödül sayıları bu nedenle yükseliyor.

Örneğin, NYIOOC'nin “kayıt ücreti” adı altında talebi 400 dolar. Yarışmaya 2025'te 1120 ürün katıldı, 549'u altın, 242'si gümüş olmak üzere toplam 1120 ödül dağıtıldı. Yani her 10 yarışmacıdan 7'si ödüllendirildi.

Sızma zeytinyağının yüksek fiyattan tüketiciye ulaştığı Japonya pazarının gözde yarışması OliveJapan değerlendirmeye alacağı her ürün için 300 dolar talep ediyor. Bu yıl 29 ülkeden 803 zeytinyağı değerlendirildi. 339 altın, 237 gümüş, 26 özel ödül dağıtıldı. Katılımcıların yüzde 75'i Japonya'dan mutlu döndü. 21'i Türkiye'dendi...

2025'te 33 ülkeden 1085 ürünün 300'er dolar ödeyerek başvurduğu Londra IOOC'de 400'ü altın, 191'i gümüş, 109'u platin olmak üzere toplam 700 ödül dağıtıldı. Her 10 katılımcı zeytinyağından 6'sı etiketine gururla eklenecek, tüketici tercihini yönlendirecek 2025 LondonIOOC logosunu kullanma hakkını kazandı. Türkiye, ülkeler sıralamasında Yunanistan ve İspanya'nın ardından üçüncü oldu. 49 firmamızın 92 ürünü artık market raflarında bu logoyu sergiliyor.

Başvuru ücreti Londra'nın yarısı olmakla birlikte bu yıl Los Angeles Uluslararası IOOC'da katılımcıların memnuniyet oranı aynıydı. Ürün başına 200'er dolar ödeyen 200 firmanın 493 zeytinyağı değerlendirildi. 115 altın, 139 gümüş, 68 bronz, 39 özel ödül olmak üzere toplam 361 madalya dağıtıldı. Türkiye'den 13 firma, toplam 21 ödül kazandı.

Madalyalar tüketiciyi etkiliyor mu?

Ürünlerini ön plana çıkarmak amacıyla yarışmalara yönelen firmaların bu amaçla yüksek bütçeler ayırmaları gerekiyor. Türkiye'nin 2025'de en çok ulusal – uluslararası ödül kazanan ilk üç firmasının sadece ödüllendirilen ürünlerini göz önüne alıp 300'er dolardan hesaplama yaptığımızda bu amaçla ortalama 25 ila 66 bin dolar arasında harcama yaptıkları ortaya çıkıyor. Organizasyonlara ürün postalama, kazanılan ödül törenlerindeki temsil giderleri, ödül kazanamayan ürünlere yapılan harcamalar değerlendirildiğinde katlanılan külfetin boyutu yükseliyor. Peki bu külfete değiyor mu, damak tadına özen gösterip sızma zeytinyağını tercih eden tüketici üzerinde ödüller ne gibi etki yapıyor?

Sorunun yanıtını merak eden dört Fransız akademisyen 2021'de “Başlıca Uluslararası Sızma Zeytinyağı Yarışmaları'nın Üretici ve Tüketici Üzerine Etkileri Üzerine Karşılaştırmalı Araştırma”yı hazırladı. Fransız akademisyenlerin kaynak taramasına göre, 20 yıllık süreçte yapılan araştırmalar jüri üyelerinin bakış açısıyla tüketici tercihlerinin çoğunlukla örtüşmediğini ortaya koydu. Jüriler polifenol gibi sağlığa yararlı maddeleri dikkate alarak puanlama yaparken sıradan sızma zeytinyağı kullanıcısı bu maddelerin getirdiği acılık ve keskin lezzetten hoşlanmıyor. Çoğunlukla meyvemsi aromaları, sınırlı acılık ve keskinliği tercih ediyor. Ancak satıcılar ya da başka kaynaklar tarafından bilgilendirildiğinde ya da tıp çevrelerince yararı konusunda ikna edildiğinde fikri değişebiliyor.

Zeytin kültürüne aşina Akdeniz coğrafyası ülkelerinin bireyleri ile uzak coğrafyaların bireylerinin damak tatları arasında belirgin fark var. ABD ve İspanyol tüketicilerini ele alan karşılaştırmalı bir çalışma bunu kanıtlıyor. İspanyollar acı, keskin, yeşil meyve aromalarını tercih ederken Amerikalılar damaklarında meyvemsi, çiçeksi, tatlı izler bırakan sızma zeytinyağlarına yöneliyor. Bu nedenle ABD'ye ihraç edilecek yağların bu pazarın beklentilerine uygun olması tavsiye ediliyor.

Yine araştırmalar Yunanistan gibi zeytin ülkelerinde tüketicinin bilmediği markalar yerine uzun yıllardır tanıdığı, güvendiği markaları tercih ettiğini gösteriyor. Japonlar zeytinyağı deyince İtalya'yı hatırlıyor. Tunus ve İspanya kökenli yağlara İtalyan zeytinyağları kadar ilgi göstermiyor. Buna karşın İtalyan tüketicinin tercihi çoğunlukla “organik” etiketli şişeler. Daha güvenli, besleyici, sağlıklı olduğunu düşünüyorlar. Katalanlar organik etiketinin cazibesine kapılmakla birlikte benzer ürünler arasında yerel niteliği belirtilmiş ya da coğrafi işaretleme taşıyanlara öncelik veriyor.

Tek ödül yerine düzenli olarak ödül alan ve bunu duyurmayı başaran firmalar tüketicinin dikkatini çekip başarıya ulaşabiliyor(5).

 

                                                                                                                           Fotoğraf: Serhan Yedig

İki kötü, iki iyi haber

Türkiye'nin zeytinyağı üretimi 2024 / 2025 sezonunda rekor kırarak 475 bin tona yükselmişti. 2025'te zeytin ağaçlarının çiçeklenme döneminde yağan dolu, yazın erken gelmesi, yüksek sıcaklıktaki gün sayısının artması ve kuraklık nedeniyle rekoltede bir önceki yıla oranla önemli düşüş yaşandı. Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi'nce (UZZK) ekim ayında saha çalışması tamamlanan “2025-2026 Üretim Sezonu Sofralık Zeytin ve ZeytinyağıRekoltesi Ulusal Resmi Tahmin Heyeti Raporu”nda tüm olumsuz koşullara rağmen verimin zeytinin “yok yılı” standartlarının üzerinde gerçekleşeceği öngörülmüştü. Toplam rekoltenin yüzde 35 azalıp 310 bin tona ineceği belirtilmişti.

2025'in ödül şampiyonu sızma zeytinyağının üretildiği Ayvalık'ta hasat sezonu tamamlandı. Sahadan gelen haberler öngörüyü destekler nitelikte. AyvalıkTicaret Odası Başkanı Ali Uçar'ın verdiği bilgiye göre, zeytin tanesi açısından verim yüzde 30 - 35 civarında düştü. Bir başka önemli gelişme, ağaçlardaki tanenin azlığı nedeniyle zeytin boyutlarının büyümesi, çevre illerden gelen taleple sofralık zeytine ayrılan miktarın artmasıydı. Yağlık ayrılan zeytin azalırken ürün kalitesi, 2025'in iklim koşulları sayesinde, geçen yıla oranla yükseldi.

Piyasanın erken hasat zeytinyağı talebi ve çevre illerden gelen hırsız çetelerinin korkusuyla Ayvalık'ta çoğu üretici kasımda hasat sezonunu tamamlıyor. Sonbahar yağışlarını aldığında aralık ayında yağlanan, nefaseti artan zeytine olgunlaşma fırsatı tanınmıyor. Bu nedenle 4-5 kilogram zeytinden bir litre zeytinyağı elde etme fırsatı kaçırılıyor. Kasımda hasatı tamamlayan küçük üreticilerden Ümit Taylan “Erken hasat yapan çoğunluk bahçelerin konumu ve ağaç türüne göre 8-12 kilo zeytinden bir litre yağ elde edebildi. Ürün miktarıyla birlikte randıman da düşük. Geçen yıl aynı dönemde verim ortalama 5-6 kiloda bir litre civarındaydı. 1980'lerde 3,5 kilodan bir litre yağ alındığı sezonlar oluyordu” diyor.

Hasata sadece bir ay sonra, gereken zamanda başlamanın avantajı bu yıl da ortaya çıktı. Aralık ayını bekleyip yılın yoğun yağışlarını değerlendiren Altınovalı Hüseyin Bozkurt gibi çok az sayıdaki üretici sabrının ödülünü aldı. Aralık sonuna doğru hasatı tamamlayan Bozkurt “Çoğunluk rekolte kaybından yakınsa da biz bu yıl yüzde 40'a yakın verim artışı yaşadık. 6 kilodan bir litre sızma yağ çıkardık, asit oranı 0,6 dizem”diyor.

Sevindirici haberlere gelince...

Ayvalık zeytinyağında bu yıl asit oranı ve aroma açısından iyi bir sezon yaşanıyor. Geçen yıl ortalama değerler 0.8 dizem ila 1 asit gibi noktalara ulaşmışken bu yıl Ayvalık karakteristiği olan 0.5-0.6 dizem seviyesine geriledi. IOC ve TÜRKAK sertifikalı ATO Zeytinyağı Analiz Laboratuvarı'nın başkanı Cafer Çavlan geçen yıl aşırı sıcaklar ve geciken yağış nedeniyle zeytin tanelerinin et kısmının zayıf kaldığını, aromada çekirdekten gelen odunumsu tadın belirginleştiğini, bu yıl ise meyvemsi aromaların öne çıktığını söylüyor. Söz ödüllerden açıldığında bir gözlemini paylaşıyor: “Analizini yaptığımız yağlar arasında zaman zaman sıra dışı kalitede örneklere rastlıyoruz. Üreticileri bunu duyurma gereği duymuyor ya da maliyeti yüksek bulup uluslararası yarışmalara katılmıyor. Bölgenin uluslararası düzeyde tanınması açısından fırsat kaçırılıyor.”

Tüketici açısından bir başka iyi haber rekolte düşüklüğüne karşın zeytinyağı fiyatında eylül ayında yaşanan sıçramanın devam etmeyecek olması. Geçen yıldan stokta bekleyen 200 bin ton civarındaki zeytinyağının fiyatların aşırı yükselmesini frenleyeceği tahmin ediliyor.

Dipnotlar

1) WBOO, değerlendirmeye aldığı Mario Solinas, Evooleum, Expoliva, Ovibeja yarışmalarını birinci kategori, Argoliva, Leone D'Oro, Sol D'Oro yarışmalarını ikinci kategori olarak değerlendiriyor. İlk kategoride kazanan birinciliğe 100, ikinciliğe 95, üçüncülüğe 90 puan veriyor. İkinci kategori için puanlama 75 / 70 / 65. Toplam puanlara göre WBOO listesi hazırlanıyor.

2) Beverage Trade Network (beveragetradenetwork.com) web sitesindeki bilgilere göre, 80 ülkeden 13 bin 500 gazetecinin üye olduğu iddia edilen WAWWJ'nin EVOOWR'de belirtilen kurumsal web sayfasına (www.waww.com) erişilemezken, organizasyonun 2013'e kadar kullandığı www.wawwj.com adresli bir web sitesi bulunuyor. İspanyolca edisyonun giriş sayfasında 2013'ün şarap yarışmaları tanıtılırken gazeteci organizasyonunun faaliyetini sürdürdüğü,yakın gelecekte dünya şarap sıralaması listelerinin yayımlanacağı belirtiliyor. Kurumsal sayfada gazeteci organizasyonu hakkında verilen tek bilgi üyelerden yılda en az bir kez İngilizce, İtalyanca, Portekizce ya da İspanyolca şarap hakkında yayımlanmış bir makalenin talep edilmesi. Örgütün beş kıtada temsilciliği olduğu belirtilirken bu birimlerin yöneticileri, iletişim bilgileri gibi detaylara değinilmiyor. Gazeteci örgütünün İngilizce kurumsal sayfaları ise Dünya Şarap ve Alkollü İçecekler Sıralaması (WR W-S) adını taşıyor ve listeden ibaret. Sitede, listenin her yıl önce WAWWJ'nin web sitesinde (www.waww.com) duyurulduğu bilgisi veriliyor. Zeytinyağıyla ilgili sitenin aksine İngilizce şarap sitesinde WAWWJ kısaltmasının niteliği hakkında bilgi verilmiyor. Yani gazeteci örgütü olduğu belirtilmiyor. Uluslararası gazeteci örgütü görünümündeki bu esrarengiz yapılanmanın kuruluşuyla ilgili tek ipucu WR W-S'nin öyküsünün anlatıldığı bölümde: Uluslararası yarışmaların sonuçlarına göre dünya şaraplarını yıllık bazda değerlendirme sisteminin 1996'da Amerikalı gazeteci ve yazar Bruce Galphin ile Arjantinli kimya mühendisi, yazar Raul C. Castellani tarafından kurulduğunu öğreniyoruz. Amaç şarap sektörünü ve başarılı girişimcileri desteklemek. Listenin dünyadaki 490 ulusal ve uluslararası şarap yarışmasından 80'i takip edilerek hazırlandığı vurgulanıyor.

Şarap (WR W-S) ile sızma zeytinyağı dünya sıralaması (EVOOWR) listelerinin web sayfaları tasarım, çalışma biçimi, sıralama kriterleri açısından bakıldığında aynı elden çıktığı izlenimini veriyor. Kuruculardan Galphin, Atlantalı. Kentle ilgili dört kitabı bulunuyor. The Washington Post'un güney bölge büro şefliğini, Atlanta Dergisi'nin editörlüğünü yapmış. ABD'nin önde gelen gazetelerine şarap yazıları yazmış. Atlanta Şarap Festivali'nin eski yöneticilerinden. Galphin 1998'de 66 yaşında vefat etmiş.

Raul C. Castellani ise şarap ve zeytinyağı değerlendirmelerinde adı sık geçen kişilerden. 2016'da kalp krizi sonucu 71 yaşında hayata veda etmiş. Olive Oil Times'ta yayımlanan ölüm haberinde en son üstlendiği görevin İsrail'de düzenlenen uluslararası zeytinyağı yarışması TerraOliva'nın yöneticiliği olduğu belirtiliyor.

EVOOWR sayfasında (evooworldranking.org) dikkat çekici bilgilerden biri de bu listenin beş yıl önce tüketicilere yönelik olarak “Dünyanın En Çok Ödül Alan Sızma Zeytinyağları” adıyla yayımlandığı, sıralamanın hazırlanmasında “WAWWJ'nin 1997'den itibaren başlattığı WR W-S kriterlerinin” kullanıldığı...

EVOOWR'nin web sayfasında siteye soru yöneltmek isteyen uluslararası yarışma yöneticilerinin görüş ve şikayetlerini Ms. Juana Cascan'a iletebilecekleri belirtiliyor. Bu isim internette araştırıldığında ilgili web sitesinin dışında hakkında bilgi bulunmuyor. Sitede belirtilen elektronik posta adresinden organizasyona ve Ms. Cascan'a ulaşılamıyor.

3) Türkiye'den listeye giren diğer sızma zeytinyağları, sıralamadaki yerleri, kazandıkları uluslararası ödül sayısı: 47) Novavera Trilye Erken Hasat (15), 49) Novavera Limited Edition (14), 50) Gaia Oliva Erken Hasat Excellence (12), 51) Novavera Aegean Blend (13), 52) Gaia Oliva Premium Family's Passion (11), 53) Ninurta Lecciana (14), 55) Novavera Organic Ayvalık (13), 58) Ninurta Gelin Parmağı (13), 60) AKG Granpa Premium (11), 61) Gaia Oliva Premium Ayvalık (11), 64) Ninurta North Aegean Blend (12), 65) Gaia Oliva Premium Pride of Aegean (10), 68) Novavera Premium Selection Organik (12), 70) Novavera Premium Selection (11), 73) Ninurta Tirilye (11), 86) Ninurta Edremit (10), 87) Pallas Ultra Premium Arbequina (9), 94) Genius Arbequina (9), 96) Halil Esen Edremit (8), 99) AKG Granpa Premium Memecik (8), 100) Nermin Hanım Edremit Erken Hasat (8), 103) Nermin Hanım Arbequina Erken Hasat (9), 106) Kirte Olive Oil Early Harvest Blend (9), 107) Ninurta Troian Blend (10), 116) Gaia Oliva Premium Ege'nin Hazinesi (7), 118) Bozelli Chiquitita (7), 121) Bay Olive Early Harvest Trilye (7), 139) Aden Bahçesi Trilye (6), 140) Bozelli Picual (6), 145) Bozelli Koroneiki (6), 153) Ekin Kocadağ Arbequina (5), 155) Olikarnas Memecik (6), 160) Ania Yeşilce PreGreen (6), 166) Yudum Ege'mden Erken Hasat (8), 167) Delice Farm House Memecik (5), 170) Nermin Hanım Trilye Erken Hasat (5), 178) AKG Granpa Gold (5), 186) Ekin Kocadağ Domat (5), 187) Ekin Kocadağ Edremit (5), 190) Purio Trilye (6), 196) Kue Kids (6), 197) Zagoda Arbequina (5), 200) Bozelli Domat (5), 202) Gaia Pearls Memecik (6), 203) Olikarnas Blend (5), 204) Oro di Milas Memecik (8), 206) Nermin Hanım Domat Erken Hasat (5), 216) Kisthene ARK (4), 217) Kue Signature (4), 219) Bozelli Lecciana (4), 223) Black Sea Arbequina (4), 224) Olivya Gökçeovacık Bahçe Serisi (5), 230) Asiltane Limited Organik (4), 231) Green Amour (4), 237) Kirte Olive Oil Early Harvest Ayvalık (5), 240) Olivya Gökçeovacık Kids (4), 244) Arete's Ayvalık (4), 247) Arete's Arbequina (4), 250) Arete's Trilye (4), 262) Köstem Memecik (4), 264) Kue Premium (4), 273) Zagoda Trilye (4), 280) Kisthene Early Harvest 0.2 Domat (4), 282) Bozelli Arbosana (3), 283) Ali Pekin Ayvalık (3), 293) Olivya Gökçeovacık Yamaç Serisi (4), 308) Ölberg Milet The Philosopher's Gold Memecik (3), 309) Ekin Kocadağ Memecik (3), 314) Mor Olivenol Premium Domat (3), 318) Birden Hanım Arbequina (3), 321) Gia Oliva Premium Signature Blend (3), 336) Elea Antiocheia Saurani (3), 376) Ambrosia (3), 383) Zivane Early Harvest (3), 398) Heraclea Memecik (4) , 401) Mubafa Memecik Ultra High Polyphenol (3), 406) Vanelli Trilye (3)

4) 21) Bozburun Tarım (Toplam ödül sayısı: 32), 26) Gökduman Tarım Gıda Ltd. (27), 30) AKG Zeytincilik Gıda Ltd. (24), 34) Ekin Kocadağ Zeytin Gıda Ltd. (21), 53) Mana Tarım Ltd. (14), 60) Rumeli Zirai ve Gıda Yatırımları – JSC (14), 61) TBR Dış Tic AŞ (12), 63) Gökçeovacık Zeytincilik San. Tic. AŞ (13), 69) Mesogis Zeytin Zeytinyağı Gıda ve San. Tic. Ltd (11), 70) Zagoda Tarım AŞ (11), 89) Pallas Ltd (9), 96) Genius Ltd. (9), 97) Halil Esen (8).

5) “A Comparative Study of the Main International Extra Virgin Olive Oil Competetions: Their Impact on Producers and Consumers”, Catherine Rebufa, Jacques Artaud, Fabien Girard (Marsilya Üniversitesi), Christian Pinatel (Centre Technique de l'Olivier-CTO), Trends in Food Science and Technology, Ocak 2021, sayı 107, sayfa: 445-454


Hiç yorum yok: